Hoppa till textinnehållet

Sparbankernas kunder mest nöjda i banksverige 2020

I årets SKI-undersökning får Sparbankerna högst betyg bland samtliga banker i Sverige hos både privat- och företagskunder. Ett modernt digitalt erbjudande tillsammans med stark lokal närvaro och personligt engagemang har bidragit till den starka utvecklingen.

Sparbanksidén om att vara en viktig del av det lokala samhället i kombination med välfungerande digitala tjänster samt en nära och personlig service uppskattas särskilt av kunderna.

”Det känns väldigt roligt och är ett kvitto på att sparbanksidén fortfarande står sig starkt i vårt moderna samhälle. Det är en utmaning för bankerna att vara både digitala och personliga idag men det lyckas vi sparbanker med att vara”, säger Roger Johansson, vd för Sparbanken i Karlshamn, i en kommentar till nyheten om sparbankernas topplacering.

 

Kunderna uppskattar allt mer de digitala tjänsterna, men vill samtidigt att det även ska finnas lokal förankring. Det handlar om att vara nära sina kunder och förstå de¬ras vardag.


Även om de flesta kundmöten idag sker via digitala gränssnitt är det fortsatt det nära och personliga mötet som påverkar nöjdhet och lojalitet mest.

 

Med närmare 2,2 miljoner kunder och cirka 200 kontor i 19 landskap är sparbankerna den viktiga banken för människor och företag utanför storstäderna.

SKI - fakta

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mäter årligen kundnöjdheten hos Sveriges bankkunder. Årets undersökning genomfördes under perioden 3 augusti – 4 september 2020 och bygger på 7 968 intervjuer med privatkunder och 6 898 intervjuer med företagskunder.

Roger Johansson, vd.