Vad letar du efter?
Meny
Samhällsnyttan
Om oss

Phishing, vishing och smishing: Bedrägeri via mejl, nätet, telefon och sms

Du tror att du pratar - eller har kontakt med - någon du känner eller ett välkänt företag. Men i själva verket blir du lurad av en bedragare som vill få dig att göra något eller avslöja information om dig själv. Detta kallas för Social Engineering. Läs om några av de vanligaste typerna av bedrägerier - phishing (nätfiske), vishing och smishing.
 

  • Phishing - falska mejl eller bedrägeriförsök på nätet/i chatt.
  • Vishing - bedrägeriförsök via telefon.
  • Smishing - falska sms.

Vad är phishing (nätfiske), vishing och smishing?

Phishing (via mejl, nätet eller chatt)

Phishing - eller nätfiske på svenska - kommer från engelskan fishing. Det är ett bedrägeri som går ut på att "fiska" fram bankrelaterad information som sedan används i brottsliga syften. Bedragarna försöker via mejl eller olika chattjänster lura dig att öppna ett dokument, besöka en webbplats eller ladda ner en fil. Syftet är att infektera enheten med skadlig kod och/eller komma över behörigheter.

Vishing (på telefon)

Ordet Vishing är en kombination av voice (röst) och phishing. Vishing är när en bedragare kontaktar dig på telefon och utger sig vara någon annan, till exempel banken eller polisen. Ofta påstår bedragaren att det är bråttom för att stressa dig och att du inte ska tänka igenom situationen.

Smishing (via sms)

Ordet Smishing är en kombination av sms och phishing. Smishing är när du får falska sms med länkar till sidor där du till exempel uppmanas att uppge personliga koder. Det kan också handla om att bedragare smsar dig och försöker få dig att ringa ett falskt telefonnummer.

Agera snabbt om du blivit utsatt för bedrägeri

Ring och anmäl bedrägeri

Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri? Blivit av med mobil eller säkerhetsdosa? Upptäckt något onormalt i våra digitala tjänster? Kontakta oss direkt!

3 sätt att skydda dig mot nätfiske

  1. Använd inte Mobilt BankID på uppmaning av annan.

    Använd aldrig din säkerhetsdosa eller e-legitimation, som Mobilt BankID, på uppmaning av annan.
  2. Lämna aldrig ut personlig information.

    Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter till någon annan.

  3. Vi frågar aldrig dig om personlig information.

    Vi frågar aldrig efter personlig information eller dina koder om vi kontaktar dig. Lämna aldrig ut uppgifter

Illustration: Tips

Exempel på bedrägeri via mejl, nätet, sms och telefon