Framtidsfullmakt
Fullmakt som gör att du kan företräda en person om denne, någon gång i framtiden, inte kan klara sig själv.
En fullmakt ger dig rätt att utföra handlingar eller fatta beslut åt någon annan. Du kan till
exempel hjälpa till med att utföra bankärenden. Du kan även planera för att få hjälp själv, i framtiden. Om fullmakten inte är tidsbegränsad gäller den tills den återkallas.
När du hittat rätt fullmakt, skriv ut och fyll i. Fler fullmakter gällande bankärenden finns
även på våra kontor.
Huvudregeln är att fullmakten ska vara skriftlig och lämnas in i original på ett bankkontor av fullmaktsgivaren, som måste uppvisa giltig ID-handling.
En fullmakt ger dig rätt att utföra handlingar eller fatta beslut åt någon annan. Du kan till exempel hjälpa till med att utföra bankärenden. Om fullmakten inte är tidsbegränsad gäller den tills den återkallas.
Ring oss eller besök ett kontor så hjälper vi till att öppna ett konto, beställa ett bankkort och ge barnet tillgång till våra digitala tjänster. Om ni är två föräldrar/vårdnadshavare behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Detta gör ni med en muntlig fullmakt, det vill säga att den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja.
Föräldern som närvarar vid kontoret kan skriftligen intyga att en muntlig överenskommelse gjorts mellan föräldrarna att barnet får teckna tjänsten. Intyget fylls i på kontoret. Vi sparar det skriftliga intyget som underlag och tecknar tjänsten åt barnet.
För att muntlig fullmakt ska gälla vid tecknande av Mobilt BankID behöver ditt barn följa med till bankkontoret och ha med sig ID-kort och den mobila enhet där BankID:t ska vara.
För att kunna ansluta banktjänster till dina barn som är under 18 år måste ni föräldrar vara överens om vilka tjänster barnen ska ha. Om inte båda föräldrar kan besöka ett kontor samtidigt krävs en skriftlig fullmakt, underskriven av den förälder som inte kan medverka på mötet.
Den som ger fullmakt åt en annan person kallas för fullmaktsgivare eller huvudman.
Den som får fullmakten kallas för fullmaktshavare – även kallad fullmaktstagare eller ombud.
På ett kontor kan du öppna konton, skaffa bankkort, internetbanken och appen för unga. För att skaffa Mobilt BankID behöver ditt barn följa med och ha med sig ID-kort, samt den mobila enhet där BankID ska vara.
Hos Kundcenter på 0454 - 30 44 00 kan du beställa bankkort och ändra dispositionsrätt på barnets konto. Måndag - Torsdag 09.00 - 18.00 Fredagar 09.00 - 15.00.
I din app kan du öppna internetbanken och appen för unga, skaffa Mobilt SäkerhetsID, Swish och Kort på kort, samt Ladda & köpa kontantkort.