Hoppa till textinnehållet

Lokala bankkontor – biljetten till ökad trygghet i en bankvärld som skenar mot digitalisering

Andreas Lind, rådgivare på Sparbanken i Karlshamn, möter kunder på kontoret i Karlshamn.

De lokala bankkontoren blir färre och färre. Digitaliseringen har påverkat många branscher och även bankerna. Det senaste året har flera banker meddelat att de ska stänga lokala kontor och göra stora personalneddragningar. En anledning till detta säger bankerna är att kunderna idag gör sina bankärenden digitalt och att förändringen är “kunddriven”. Sparbanken i Karlshamn tror på en annan väg; att kunden har behov av både lokala kontor och moderna digitala banktjänster.

– Den nya tekniken är viktig i bankernas utveckling men vi får inte glömma att se till alla kunders behov. Behovet av att kliva in på kontoret och träffa riktiga människor tror vi alltid kommer att finnas kvar. Att kunderna bara väljer digitala vägar att möta banken stämmer inte. Det finns många tillfällen då kunden har behov av den tryggheten som ett personligt möte ger, säger Roger Johansson, vd Sparbanken i Karlshamn.

 

Sparbanken i Karlshamn är en lokal stark fristående sparbank med hela sin verksamhet i Karlshamns och Olofströms kommuner med lokal ledning och styrelse samt helt egen ekonomi. Banken har inga aktieägare som kräver att vinsten delas ut, istället stannar bankens vinst kvar och investeras i bygden och på alla som bor och verkar här.

– Vi väljer att se till kundens bästa. Hos oss får du hög personlig service på våra bankkontor och bra moderna banktjänster. Vi ställer inte våra kunder inför ett val där de bara kan välja det ena, säger Roger.

 

Med kontor på sex orter i två kommuner har kunderna nära till banken och hög personlig service genom bankens cirka 100 medarbetare.

– Vi har valt att ha en stor personalstyrka för att kunna möta och ta hand om våra kunder på bästa sätt. Vi har tid för våra kunder. Sparbanken i Karlshamn är en bank för ALLA; unga, barnfamiljer, föreningar, näringsidkare och äldre. Att känna trygghet i ett personligt möte med en rådgivare som ser till just dina förutsättningar kommer alltid att kvarstå, tror vi, säger Roger.

 

Digitala banktjänster

– För oss är det viktigt att vara nära våra kunder men det betyder inte bara att vi har lokala kontor utan vi är även nära på andra sätt. Vi är en fullsortimentsbank som erbjuder moderna och bra digitala banktjänster i framkant. Som kund hos oss kan du till exempel göra dina bankärenden smidigt i våra appar var du än befinner dig, säger Viveca Olvegård, affärschef och vice vd, Sparbanken i Karlshamn.

 

– Vi har även en Telefonbank där du snabbt får prata med våra rådgivare som är specialister på digitala bank-tjänster. Att vi har bankkontor utesluter inte att vi är en modern bank. Vi väljer båda delarna och det är för att vi ser till kundens bästa, säger Viveca.

 

Sparbanken i Karlshamn har funnits i över 190 år och har bidragit till samhällsnyttan lika länge.

– Hos oss är alla välkomna. Så länge våra kunder vill ha hög service med många kontor kommer vi att ge dem det – vi siktar på att finnas i minst 190 år till. Som kund hos oss bidrar du till att bankens vinst går tillbaka till bygden. Till dina barns föreningar, till att kunna uppleva kultur här, till att kunna handla i lokala affärer etc. I slutändan är det kundens val. Att välja en bank man gillar och tror på, avslutar Roger Johansson.

Roger Johansson, vd.
Viveca Olvegård, affärschef och vice vd.

BRA SAKER MED SPARBANKEN I KARLSHAMN

  • Fullsortimentstjänster – Allt ifrån kontanthantering till Blekinges enda aktiebord.
  • Telefonbank – Ett helt kontor som är specialister på digitala tjänster.
  • Samtliga kontor med entré på markplan.
  • Åtta kontor i våra två kommuner.
  • Bankfack.
  • Stor personalstyrka för att kunna erbjuda hög och personlig service.
  • Kontanthantering av både svensk och utländsk valuta.
  • Vinst tillbaka till bygden.