Meny

Sparbankernas dubbelseger – nöjdast privat-och företagskunder igen

Sparbankerna är återigen bäst i klassen. Sveriges 57 Sparbanker med över 180 bankkontor rankas högst – både av privatkunder och företagskunder. Konkurrenterna ligger flera procentenheter efter. Sparbankerna har hållit tätpositionen inom kundnöjdhet de senaste åren.

Det framgår av den färska bankstudien Svenskt kvalitetsindex som årligen rankar banker utifrån kundnöjdhet. Det är bankkunderna själva som svarar på frågor och sätter betyg.

Sparbankerna får högst kundnöjdhet; 75,1 procent av sina privatkunder och 72 procent när det gäller företagskunder. Resultatet ligger flera procentenheter högre än efterföljande bank både för privat- och företagskunder.

Sparbankerna har drygt två miljoner kunder runt om i landet. Många av dessa finns utanför storstäderna.

Bidrar till samhällets utveckling lokalt
 

När Sparbankskunderna tillfrågas om de tycker att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt svarar 4 av 5 eller 81,5 procent att de anser det.

Kunder i Sparbankerna tycker att det är viktigt att kunna besöka sitt lokala bankkontor. 63 procent av kunderna har det senaste året besökt ett kontor. Samtidigt uppger 94 procent att de använder internetbanken.

Om SKI

Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom bankbranschen sedan 1989. Datainsamlingen för årets studie pågick under augusti månad 2024. Totalt samlades det in 15 472 intervjuer för privatmarknaden och 7 748 intervjuer för företagsmarknaden.

Tidigare SKI-undersökningar