Det framgår av den färska bankstudien Svenskt kvalitetsindex som årligen rankar banker utifrån kundnöjdhet. Det är bankkunderna själva som svarar på frågor och sätter betyg.
Sparbankerna får högst kundnöjdhet; 75,1 procent av sina privatkunder och 72 procent när det gäller företagskunder. Resultatet ligger flera procentenheter högre än efterföljande bank både för privat- och företagskunder.
Sparbankerna har drygt två miljoner kunder runt om i landet. Många av dessa finns utanför storstäderna.
Bidrar till samhällets utveckling lokalt
När Sparbankskunderna tillfrågas om de tycker att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt svarar 4 av 5 eller 81,5 procent att de anser det.
Kunder i Sparbankerna tycker att det är viktigt att kunna besöka sitt lokala bankkontor. 63 procent av kunderna har det senaste året besökt ett kontor. Samtidigt uppger 94 procent att de använder internetbanken.