– Vi har fler som ringer dagligen och fler kontaktar oss via mejl och internetbanken. Många väljer den vägen just nu. Vi märker också att det är en ny generation som hör av sig. De som alltid förut kommit in på kontoret ringer nu istället. Då blir det mycket frågor kring Swish och digitala tjänster. Många undrar till exempel hur man kan e-handla sin mat med sitt bankkort. Det är också många frågor kring börsoro och sina sparpengar, berättar Malin Mathiasson, chef för Telefonbanken.
Telefonbanken är nu bemannad med 16 medarbetare varav 14 möter kund via telefonen. Avdelningen är av säkerhetsskäl uppdelad på kontoren i Olofström och Kyrkhult.
– Vi har gjort den här förändringen för att förbereda oss för en eventuell kris. Även om vår region blir hårt drabbad av coronaviruset har vi ett servicelöfte till våra kunder. Vi gör detta för att kunna fortsätta upprätthålla en bra och hög service för dig som är kund. Därför var det viktigt för oss att lära upp fler medarbetare i banken att kunna möta kunder via våra digitala kanaler, säger Malin.