Hoppa till textinnehållet

”Vi har ett servicelöfte till våra kunder”

Sparbanken i Karlshamn har med anledning av coronavirusets smittspridning i Blekinge gjort en rad åtgärder. Bland annat har Telefonbanken tillfälligt förstärkts med personal från andra kontor för att möta upp alla de som nu ringer in.

– Vi har fler som ringer dagligen och fler kontaktar oss via mejl och internetbanken. Många väljer den vägen just nu. Vi märker också att det är en ny generation som hör av sig. De som alltid förut kommit in på kontoret ringer nu istället. Då blir det mycket frågor kring Swish och digitala tjänster. Många undrar till exempel hur man kan e-handla sin mat med sitt bankkort. Det är också många frågor kring börsoro och sina sparpengar, berättar Malin Mathiasson, chef för Telefonbanken.

 

Telefonbanken är nu bemannad med 16 medarbetare varav 14 möter kund via telefonen. Avdelningen är av säkerhetsskäl uppdelad på kontoren i Olofström och Kyrkhult.
– Vi har gjort den här förändringen för att förbereda oss för en eventuell kris. Även om vår region blir hårt drabbad av coronaviruset har vi ett servicelöfte till våra kunder. Vi gör detta för att kunna fortsätta upprätthålla en bra och hög service för dig som är kund. Därför var det viktigt för oss att lära upp fler medarbetare i banken att kunna möta kunder via våra digitala kanaler, säger Malin.

Telefonbanken i Olofström. Fr. vänster: Malin Mathiasson, Elin Wåhlin, Sarah Dahlström, Margareta Sandberg, Susanna Persson, Alicia Norén-Andersson och Sofie Samuelsson.

Annars arbetar Telefonbanken på samma sätt som förut.
– Vi finns här för att hjälpa våra kunder. Tveka inte att ringa in till oss. Du får oftast svar inom fem minuter. Vi är lite navet i banken som ska ge rätt och bra hjälp och om vi inte har svaret slussar vi vidare till rätt person i banken som har. Det är hela hjärtat i Telefonbanken oavsett kris eller inte, avslutar Malin.

Telefonbanken i Kyrkult. Fr. vänster: Carl Samuelsson, Maja Hyllstedt, Leif Stexå, Johanna Magnusson, Jennifer Sörensson, Claes Dahlin, Anne-Lie Miiros och Malin Karlsson.

Just nu ställer många frågor kring bankens öppettider, börsoro kring sparande och placeringar, försäkringar och lån. Nedan kan du läsa några vanliga frågor och svar som är kopplade till coronaviruset.

Vanliga frågor och svar

  • Vilka är bankens öppettider för de olika kontoren?
    Banken har tillfälligt förändrade öppettider. Du kan läsa om de förändrade öppettiderna här.
  • Vad gör jag med mitt sparande vid börsoro?
    Den senaste tiden har det varit stora nedgångar på börsen. Privatekonom Arturo Arques ger tips och råd hur man kan tänka och göra med sitt sparande.
    Läs tipsen här 
  • Vad gäller för min reseförsäkring eller hemförsäkring kopplat till coronaviruset?
    Här har vi samlat information om vad som gäller vid avbeställning, hemförsäkring och kortförsäkringar. 
  • Hur gör jag för att handla på internet?
    För att kunna handla med ditt kort på nätet behöver du öppna ditt kort för internetköp, det gör du enkelt i internetbanken eller i appen. Här kan du läsa exakt hur du går tillväga 
  • Hur skaffar jag Swish?
    Med Swish kan du snabbt och säkert skicka och ta emot pengar via ditt mobilnummer, som är anslutet till ditt bankkonto. Pengarna skickas direkt – även om mottagaren har en annan bank.
    Här kan du läsa allt om Swish 
  • Jag har rörlig ränta, vad kan hända? Ska jag binda?
    Om du som privatperson ska binda dina räntor eller inte beror främst på hur stabil du vill att din boendekostnad ska vara och vilka marginaler du har i din privatekonomi.
    Här har vi samlat tips kring bunden/rörlig ränta 
Malin Mathiasson, chef för  Telefonbanken.
Malin Mathiasson, chef för Telefonbanken.

"Vi har gjort den här förändringen för att förbereda oss för en eventuell kris. Även om vår region blir hårt drabbad av coronaviruset har vi ett servicelöfte till våra kunder. "

Malin Mathiasson, chef för Telefonbanken, Sparbanken i Karlshamn.

Kontakta oss

Telefonbanken. Ett nummer till hela banken – 0454-30 44 00