Att allt fler ätit hemlagat det senaste året har gynnat försäljningen av svenska livsmedel. Trots det upplever färre lantbrukare att konsumenterna har förtroende för dem. Samtidigt stiger kostnaderna för insatsvaror vilket bidrar till att lantbrukare upplever en allt sämre lönsamhet och med en rekordhög skuldsättning ökar deras sårbarhet för stigande räntor. Det visar Lantbruksbarometern höst från Ludvig & Co, Swedbank och Sparbankerna.
Insikter utifrån Lantbruksbarometern höst 2021
- Färre lantbrukare upplever att deras företag är lönsamt och deras prognos för 2022 är pessimistisk.
- Skuldsättningen i svenskt lantbruk ökar och är nu den högsta på tio år.
- Likviditeten, det vill säga lantbrukarnas kortsiktiga betalningsförmåga, är oförändrad men stora variationer mellan produktionsgrenarna.
- Betydligt fler lantbrukare upplever i år att de inte har konsumenternas förtroende jämfört med i fjol.
Läs hela Lantbruksbarometern höst 2021 och tidigare barometrar här